۱. نابرابری جهان به چه معناست؟
یعنی از نظر ثروت و درآمد کیفیت زندگی مردم و دسترسی به مسکن مناسب آموزش بهداشت اشتغال گذران اوقات فراغت و نظایر آن تفاوت های زیادی بین کشورها دیده می‌شود.

۲.عوامل مهمی که در سنجش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟
عامل اقتصادی و عناصری چون میزان تولد درآمد اشتغال و مانند آن هاست.

۳.یکی از عواملی که همواره در بخش نابرابری کشورها با یکدیگر مورد توجه قرار گرفته چیست؟
عامل اقتصادی است.

سوالات درس 8 مطالعات نهم

۴. عواملی که بر زندگی افراد یک جامعه اثر می گذارد و می تواند کیفیت زندگی را خوب یا بد کند چیست؟
عواملی مانند هویت عزت امنیت آزادی احساس شادی و رضایت از زندگی.

۵. شاخص توسعه انسانی با توجه به چه عواملی تعریف می شود؟
با توجه به تعامل اقتصادی بهداشتی و فرهنگی تعریف می شود.

۶. ملاک های توسعه انسانی کدامند؟
درآمد و رفاه
امید به زندگی یا متوسط طول عمر
سواد و آموزش

۷.از نظر شاخص توسعه انسانی کشور ها به چند گروه تقسیم می شوند؟
چهار گروه توسعه خیلی بالا، توسعه بالا ، توسعه متوسط و توسعه پایین

۸. جایگاه ایران از نظر میزان شاخص توسعه انسانی چگونه است؟
در سال ۲۰۱۴ میلادی میزان شاخص توسعه انسانی در ایران ۷۴۹ هزارم بوده است پایین رقم کشور ما در گروه کشورهای با توسعه انسانی بالا قرار دارد.

۹.از هر ۱۴ گروه شاخص توسعه انسانی خیلی بالا بالا متوسط و پایین دو کشور را نام ببرید؟
توسعه خیلی بالا مانند کانادا و آمریکا
توسعه بالا مانند ایران و روسیه
توسعه متوسط مانند چین و هند
توسعه پایین مانند کنگو و سودان

۱۰. از عوامل شاخص توسعه انسانی میزان درآمد و رفاه را توضیح دهید ؟
این عامل جنبه اقتصادی داردو به معنای سطح مطلوب زندگی و رفاه اجتماعی است و منظور از آن این است که اعضای یک جامعه به چه میزان از درآمد کافی شغل مناسب و قدرت خرید برخوردارند و به کالاها و خدمات مورد نیاز وام مسکن پوشاک غذا آموزش تفریح و فراغت و وسایل زندگی مناسب دسترسی دارند.

۱۱.تخمین زده می شود که مالکیت ۸۰ درصد درآمد جهان در دست چند درصد از ساکنان آن است؟
۲۰ درصد

۱۲. پراکندگی کشورها از لحاظ رفاه و سطح زندگی چگونه است؟
بیشتر ساکنان کشورها با درآمد بالا در کشورهای آمریکای شمالی و اروپای غربی از رفاه و سطح زندگی خوبی برخوردارند در حالی که در برخی کشورهای قاره آسیا آفریقا و آمریکای لاتین بخشی از مردم با فقر و کمبود امکانات زندگی مواجه هستند کشورهایی در جهان وجود دارد که تعداد زیادی از مردم آنها در فقر مطلق زندگی می‌کنند و به ویژه با مشکل گرسنگی و دسترسی نداشتن به غذا مواجه هستند مانند موزابیک تانزانیا اتیوپی نپال.

۱۳.میزان ثروت مادی و رشد اقتصادی کشورها را با چه چیزی اندازه گیری می کنند؟
با تولید ناخالص داخلی و درآمد سرانه

۱۴. کدام کشورهای آسیایی رشد سریع در اقتصاد داشته اند؟
ژاپن چین سنگاپور هنگ کنگ کره جنوبی و مالزی

۱۵. به چه دلیل برخی از کشورها رشد اقتصادی مطلوبی نداشته‌اند؟
بحران های سیاسی باعث شده نه تنها رشد اقتصاد مطلوبی نداشته‌اند بلکه تولید و درآمد در آنها نیز کاهش یافته است.

۱۶. به چه دلیل تولید و درآمد کشورهای عراق و سوریه کاهش داشته است؟
به دلیل بحران سیاسی و جنگ

۱۷‌ .منظور از امید به زندگی یا متوسط طول عمر چیست؟
یعنی تعداد سال هایی که انتظار می‌رود کودکی که در آن کشور به دنیا آمده عمر کند و زنده بماند.

۱۸. میزان طول عمر یا امید به زندگی در یک جامعه نشان دهنده چیست؟
نشان دهنده وضعیت سلامت و بهداشت در انجام است.

۱۹. در چه کشور هایی متوسط طول عمر بیشتر است؟
در کشورهایی که مردم در محیطی پاک و بدون آلودگی زندگی می‌کنند به غذای کافی و آب سالم دسترسی دارند و در صورت بیماری یا روبرو شدن با حوادث و امکانات درمانی و مراقبت‌های پزشکی پیشرفته برخوردارند متوسط طول عمر بیشتری دارند.

۲۰. در چه کشور هایی امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است؟
در کشورهایی که مردم دسترسی کافی به غذا وآب آشامیدنی سالم ندارند و با کمبود پزشک و دارو و امکانات درمانی مواجهند و همچنین در کشورهایی که جنجال های داخلی و خارجی گرسنگی و سوء تغذیه وجود دارد امید به زندگی یا متوسط طول عمر پایین است.

۲۱. در گزارش توسعه انسانی سال ۲۰۱۴ میلادی بیشترین طول عمر و کمترین طول عمر چند سال سرد شده است؟
هشتاد و سه و نیم ژاپن
۴۶ و شش دهم سیرالئون

۲۲.برای پی بردن به وضع آموزش در کشور ها چه معیار هایی را در نظر می‌گیرند؟
میزان باسوادی بزرگسالان
میانگین سال های تحصیل در یک کشور
و تعداد معلم به ازای دانش آموز

۲۳. منظور از میانگین سالهای تحصیل چیست؟
متوسط تعداد سال‌هایی است که دانش‌آموز یک کشور در مدرسه حضور پیدا کرده و تحصیل کرده اند.