سوالات درس اول مطالعات اجتماعی ششم  ( دوستی )

1 . چرا انسان نمی­ تواند تنها زندگی کند ؟ ج : زیرا انسان موجودی اجتماعی است و تنهایی برایش احساس ناخوشایندی است .

2 . چرا تنهایی برای انسان احساس ناخوشایندی است ؟ ج : زیرا دوستی یکی از مهم­ ترین نیازهای انسان است .

3 . چرا ما انسان­ ها به دوست نیازمندیم ؟ ج : برای این که هم به دوستانمان محبت کنیم و هم این که مورد محبت دیگران قرار بگیریم .

4 . چرا انسان به دوستی و  برقراری ارتباط و محبت نیازمند است ؟ ج : زیرا خداوند در سرشت و فطرت ما انسان­ ها میل به محبت کردن و محبت دیدن و نیاز به برقراری ارتباط را قرار داده است .

5 . چهار مورد از فایده­ های دوست خوب را بنویسید . ج : 1ـ لذت بردن از هم­ نشینی و هم­فکری با او  2ـ صحبت کردن با دوست عاقل و صبور و درمیان گذاشتن شادی­ ها و ناراحتی­ ها 3ـ یاری رساندن به ما در هنگام مشکلات 4ـ افزایش آگاهی­ ها و یادگیری چیزهای جدید

6 . چرا انتخاب دوست یک موضوع مهم است ؟ ج : زیرا رفتار و اخلاق دوستان در ما تأثیر می­ گذارد و ما نیز تأثیراتی بر روی دوستان خود داریم .

7 . فایده­ ی صحبت کردن با دوست در هنگام شادی و ناراحتی چیست ؟ ج : باعث می­ شود احساس سبکی و آرامش کنیم .

8 . آیا هر فردی را می­ توان برای دوستی و رفاقت انتخاب کرد ؟ ج : خیر ، گاه ممکن است یک دوست مسیر آینده و زندگی دوستش را به سوی سعادت تغییر دهد و گاه ممکن است در شرایطی یک دوست موجب ناراحتی و سرشکستگی دوست خود شود .

9 . حضرت علی (ع) در نامه­ ی خود به فرزندشان امام حسن (ع) در رابطه با ملاک­ های دوستی چه فرموده­ اند ؟ ج : فرمودند : « با نیکان همدلی و رفاقت کن تا از آنان باشی و از بدان جدا شو تا از آنان نباشی .

10 . امیر مؤمنان حضرت علی (ع) چه ملاک ­ها و معیارهایی را برای انتخاب دوست مهم دانسته­ اند ؟ ج : 1ـ خیرخواه باشد و ما را از کارهای ناپسند باز دارد 2ـ صادق و یک­رنگ باشد 3ـ خوش­ اخلاق و با ادب باشد .

11 . جمله­ ی « هر کس ادب ندارد ، عقل هم ندارد » از کیست ؟ و به چه چیزی اشاره دارد ؟ ج : از حضرت علی (ع) است و به این موضوع اشاره دارد که دوست خوب ، خوش ­اخلاق و با ادب است .

12 . بنا به گفته­ ی حضرت علی (ع) چرا باید کسی را برای دوستی انتخاب کنیم که ما را از بدی­ ها و کارهای نامناسب باز دارد ؟ ج : زیرا چنین دوستانی به ما یاری می­ رسانند و سبب پیشرفت ما می­ شوند .

 

13 . بنا به گفته پیشوایان بزرگ دینی با چه کسانی دوستی کنیم و از دوستی با چه کسانی خودداری کنیم ؟با افراد عاقل ، با ایمان و نیکوکار دوستی کنیم و از دوستی با افراد دروغگو ، بخیل و سخن چین خودداری کنیم .

 

14 . پیامبر عزیز ما (ص) درباره بدترین افراد چه می فرمایند ؟ می فرمایند : بدترین افراد کسانی هستند که میان مردم سخن چینی می کنند و بین دوستان جدایی می اندازند .

 

15 . معنی این ابیات را بنویسید .

1ـ تو اول بگو با کیان زیستی        من آن گه بگویم که تو کیستی

تو در ابتدا بگو با چه کسانی زندگی و دوستی کردی تا پس از آن من بگویم که تو چگونه انسانی هستی

2ـ همنشین تو از تو به باید          تا تو را عقل و دین بیفزاید

دوست و همنشین تو باید از خود تو بهتر باشد تا باعث افزایش عقل و دانایی و دین و ایمان تو شود